Hvordan kan bygg regulere blodsukkeret etter et måltid?

Å ha et stabilt blodsukker gjennom dagen er viktig for helsen. Høyt blodsukker kan påvirke energinivået og over tid føre til sykdom som diabetes type 2.

Sunn mat og regelmessig mosjon er viktig for å holde blodsukkeret jevnt. Matvarer som holder blodsukkeret ditt stabilt er fiberrik mat som grove kornprodukter, grønnsaker og belgfrukter (bønner, linser og erter). Dette er mat som holder deg mett lenger og som kroppen bruker tid på å bryte ned. Spise gjerne bær og frukt som en del av måltidet. Fysisk aktivitet og et jevnt måltidsmønster er også viktig for å holde blodsukkeret stabilt. Vær i aktivitet hver dag, og spis 4-5 måltider om dagen. For å holde blodsukkeret stabilt bør du unngå mat som inneholder raske karbohydrater, slik som brus, fint brød og lys pasta.

Et inntak av betaglukan fra bygg som en del av et måltid bidrar til å begrense blodsukkerøkningen etter måltidet. For ønsket virkning må man innta 4 g betaglukan fra bygg per 30 g tilgjengelige karbohydrater per porsjonsenhet per måltid.

Betaglukan fra bygg fører til økt viskositet etter måltidet ved at betaglukan binder til seg væske og danner en slags gele. Økt viskositet fører til at absorpsjonen av næringsstoffene forsinkes og dermed går langsommere over i blodet. Dette fører til en forsinket blodsukkerøking. På grunn av kosfiberets lave glykemiske indeks får man en svakere stigning av blodsukker etter et måltid, enn man vil få ved raskt fordøyelige karbohydrater. Les mer om betaglukan og blodsukker her:

www.duga.no/helse

Kilder: Efsa, Helsedirektoratet 2011, Slavin 2001, Symons & Brennan 2004, nhi.no, diabetes.no

You may also like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *